Syö kalaa kahdesti viikossa

Kalan syönti on ikivanha juttu, sen osasivat jo esi-isämme. Kala on ollut leivän ohella ruokavaliomme perusta niin arkena kuin juhlapäivinä.

Nykyään tiedetään, että kalassa on monia hyviä ominaisuuksia, joiden vuoksi se kuuluu monipuoliseen ruokavalioon. Kalan säännöllinen käyttö vähentää sydän- ja verisuonitautiriskiä ja parantaa diabeetikoiden sokerinsietokykyä. Runsas kalan syönti voi myös vähentää mm. miesten eturauhassyövän riskiä ja ehkäistä ennenaikaisia synnytyksiä. Virallisissa ravitsemussuosituksissa kalaa kehotetaan syömään ainakin kaksi kertaa viikossa, eri kalalajeja vaihdellen.

Kalan käyttöä olisi varaa lisätä tuntuvasti, sillä useimmat suomalaiset syövät kalaa vain kerran viikossa tai harvemmin. Kalan syönti kannattaa opettaa jo lapsille, koska perusta hyviin ruokatottumuksiin opitaan jo nuorena.

Suomalaisten kalan kulutus on kasvanut tasaisesti viime vuosina. Kalaa syödään fileeksi laskettuna n. 16 kg/henkilö/vuosi. Olemme EU:n viidenneksi paras kalansyöjäkansa Portugalin, Espanjan, Liettuan ja Ranskan jälkeen. Kotimaisen kalan osuus kulutuksesta on noin yksi kolmasosaa.

Lisää tietoa kalankulutuksesta löydät Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen sivuilta, www.rktl.fi.