Hyvää suomalaisen ruoan päivää!

Suomalaisen ruoan päivää vietettiin ensimmäisen kerran viime vuonna 4.9.2019, ja tänään sitä vietetään siis jo toistamiseen! Teemapäivän järjestää Hyvää suomesta, joka muistuttaa, että suomalaisen ruoan päivä on tietysti joka päivä, vaikka erillistä juhlapäivää nyt vietetäänkin.

Juhlan kunniaksi listaamme 10 hyvää syytä valita lautaselle suomalaisen ruoan päivänä kalaa:

1. Kala on verraton D-vitamiinin lähde

D-vitamiinia saa luonnollisesti helpoiten kalasta. D-vitamiinin saanti vaihtelee paljon ruokavalion mukaan – suomalaisten D-vitamiinitila on selkeästi yhteydessä kalansyöntiin. Päivän D-vitamiiniannoksen voi saada jo yhdestä kala-ateriasta!

2. Kalasta saa tärkeitä omega-3-rasvahappoja

Kalan pitkäketjuisia omega-3-rasvahappoja tarvitaan erityisen paljon muun muassa aivojen, keskushermoston ja näkökyvyn kehityksessä. Runsas kalan omega-3-rasvahappojen saanti alentaa verenpainetta, vähentää veren hyytymistaipumusta ja ehkäisee verihiutaleiden kasautumista eli tukkeumien syntymistä verisuoniin.

3. Kala on ympäristöystävällinen vaihtoehto

Kalan hiilijalanjälki on pieni. Kalastetun kalan mukana vesistöistä poistuu ravinteita, ja kasvatetun kalan ympäristövaikutuksetkin ovat pienet.

4. Kala on kevyttä

Kalassa on vain vähän energiaa ja monipuolinen ravintoainekoostumus.

5. Kalan rasva on pehmeää, hyvää rasvaa

Asiantuntijat ovat yksimielisiä siitä, että pehmeä kalan rasva on terveellistä. Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan ruokavalion rasvasta kaksi kolmasosaa tulisi olla laadultaan pehmeää. Suosituimpien kalalajien rasvapitoisuus vaihtelee 0,5 – 24 prosentin välillä, ja rasvasta ylivoimaisesti suurin osa on pehmeää. Rasvaisimmissa kaloissa on myös eniten omega-3-rasvahappoja.

6. Kalasta saa proteiinia

Biologiselta arvoltaan kalan proteiini on yhtä hyvää lihan, kananmunan ja maitotuotteiden kanssa. Kalojen ja kalaruokien tarkat ravintoarvot löydät THL:n Fineli-tietopankista.

7. Kalan syönnillä on tutkimusten mukaan useita hyviä terveysvaikutuksia

Nykyään tiedetään, että kalassa on monia hyviä ominaisuuksia, joiden vuoksi se kuuluu monipuoliseen ruokavalioon. Kalan säännöllinen käyttö vähentää sydän- ja verisuonitautiriskiä ja parantaa diabeetikoiden sokerinsietokykyä.

8. Kala valmistuu nopeasti ja helposti

Kala kypsyy nopeimmillaan minuuteissa. Uunilohtakaan ei kannata pitää kypsymässä turhaan pitkiä aikoja, päin vastoin: lyhentämällä paistoaikaa saa mehevämmän lopputuloksen, kun kala ei pääse kuivumaan.

9. Kalalajeista löytyy vaihtoehto jokaiseen makuun

Lohi, ahven, made, silakka – jokaisella on oma makunsa, ja kokeilemalla eri kalalajeja ja yhdistämällä niitä erilaisiin mausteisiin ja makumaailmoihin löytyy varmasti maistuva ruoka.

10. Kalaruoka on herkullista!

Kurkkaa reseptikirjastoomme. Kala on monipuolinen raaka-aine, ja se taipuu moneen keittiöön. Helppoa, terveellistä ja herkullista!