Kalaa kahdesti viikossa – miksi?

Säännöllinen kalan käyttö ehkäisee riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin kuten aivohalvaukseen ja sepelvaltimotautiin. Kalan D-vitamiini kohentaa elimistön immuunipuolustusta ja kalasta saa myös proteiinia ja hivenaineita. Kala siis tekee hyvää terveydelle monella tavalla.

Kala sisältää runsaasti sydänystävällisiä pehmeitä rasvoja. Ravinnon rasvoista vähintään kaksi kolmasosaa tulisi olla pehmeitä eli tyydyttämättömiä rasvahappoja.

Rasvaiset kalat, kuten lohikalat, siika, silakka, silli ja muikku, ovat erinomaisia omega-3-perheeseen kuuluvien, sydänterveyden kannalta edullisten EPA- ja DHA-rasvahappojen lähteitä.

– EPA ja DHA alentavat veren triglyseridipitoisuutta, vähentävät veren hyytymistaipumusta, parantavat verisuonten toimintaa ja vaimentavat elimistön matala-asteista tulehdusta, kertoo ravitsemusasiantuntija Tuija Pusa Sydänliitosta.

Tuija Pusa, ravitsemusasiantuntija, Sydänliitto Kuva: Sydänliitto

Kolesteroli kuriin kalaa syömällä

Kalan pehmeät rasvat kohentavat veren kolesterolia alentamalla haitallista LDL-kolesterolipitoisuutta ja nostamalla hyvää HDL-kolesterolipitoisuutta. Pehmeiden rasvojen on myös todettu alentavan verenpainetta.

– Kalaa kannattaa syödä kaksi, kolme kertaa viikossa sydänterveyden edistämiseksi ja ruokavalion rasvan laadun parantamiseksi, Pusa sanoo.

– Pehmeiden rasvahappojen saanti turvataan syömällä päivittäin kasviöljyä, margariineja, pähkinöitä ja siemeniä sekä kalaa 2-3 kertaa viikossa, hän jatkaa.

Susanna Raulio, erikoistutkija, THL Kuva THL

Tärkeä D-vitamiini

D-vitamiinia tarvitaan muun muassa luuston terveyteen ja immuunipuolustukseen. Kesäaikaan D-vitamiinia muodostuu iholla auringonvalon vaikutuksesta, mutta erityisesti pimeään vuodenaikaan se on saatava ravinnosta. Ruoka-aineista kala on selvästi paras D-vitamiinin lähde.

– Nyrkkisääntönä pari kala-ateriaa viikossa eri kalalajeja vaihdellen yhdistettynä D-vitamiinilla täydennettyjen maitovalmisteiden ja ravintorasvojen säännölliseen käyttöön takaa yleensä riittävän D-vitamiinin saannin perusterveille aikuisille, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkija Susanna Raulio.

Kalasta saadaan myös elimistölle välttämättömiä hivenaineita, kuten seleeniä ja jodia sekä runsaasti hyvälaatuista proteiinia.

Lisätietoa kalan terveellisyydestä

sydan.fi
thl.fi
ruokavirasto.fi