VEDESTÄ RUOKAPÖYTÄÄN

Tervetuloa sukeltamaan syvemmälle
kalan maailmaan!

 

Pro Kala ry julkaisee kalaruokajuttuja, toimintaansa valottavia artikkeleita, alan ammattilaisten haastatteluita ja muuta kiinnostavaa sisältöä kalaan ja kalaruokaan liittyen.

Kalatalouden innovaatio-ohjelmien ensimmäinen kausi on päättymässä. Viiden ohjelman kokonaisuuteen kuuluu myös Pro Kalan koordinoima markkinointiohjelma. Tällä ohjelmakaudella käyttöön otettu uusi rahoitusmalli, innovaatio-ohjelmat, on turvannut niin elinkeinojen kehittämiselle kuin menekinedistämisellekin resurssit normaalia hankerahoitusta pidemmäksi aikaa. Sen ansiosta toimintaa on pystytty suunnittelemaan ja toteuttamaan pitkäjänteisemmin. Tämä on koettu kaikissa ohjelmissa hyväksi, sillä innovaatioita tuskin syntyy, jos suuri osa ajasta menee rahoituksen hankkimiseen. Myös Pro Kalassa pystytty toteuttamaan viestintää laajemmin ja osin erilaisin keinoin kuin aikaisemmin.

"Kala on raaka-aineena huippu. Se ei vaadi kikkailua, mutta siitä on vaikka mihin. Arvostan kaikkia kalalajeja: minulle siika ja silakka ovat samanarvoisia. Kokkaan usein itselleni ja miehelleni kolmen ruokalajin illallisia. Kun haluamme oikein herkutella, on pääruokana usein juuri kalaa."

Kalastaja Ari Oksanen Paraisilta on parkkeerannut pakettiautonsa Turun Länsikeskuksessa sijaitsevalle parkkialueelle monien muiden autojen joukkoon. Yhdestä autosta nostetaan esille vihanneksia, toisesta leipää, kolmannesta falafeleja. Asiakkaat kulkevat autolta toiselle ja keräävät ennalta tilaamansa tuotteet mukaansa. Puolen tunnin päästä alue taas tyhjenee. Meneillään on yhden Turun REKO-ringin jako.

"Työni on hyvin vaihtelevaa ja mielenkiintoista. Se, että saa olla mukana kehittämässä toimintaa, on hienoa. Haastavinta laadunvalvonnassa on pitää huolta siitä, että ne pienetkin asiat tulevat hoidetuksi: käsienpesut, kirjaukset ja niin edelleen. Ne voivat tuntua pieniltä, mutta ovat äärimäisen tärkeitä. Palkitsevinta ovat onnistumiset ja se, kun saa muutosta ja kehitystä aikaan."

Lauantaina 8. kesäkuuta ympäri maailmaa vietetään YK:n Maailman merien päivää. YK on käynnistänyt Play It Out -kampanjan, jonka tarkoitus on vähentää luontoon päätyvän muoviroskan määrää huomattavasti. Tähän liittyy myös viime vuonna käynnistynyt hanke, jonka tarkoitus on selvittää Selkämeren haamuverkkotilannetta. Hanke on Suomen ympäristökeskuksen (SYKE) ja Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry:n koordinoima.

”Olen Martin Kalan tehdaspäällikkö. Martin Kala sijaitsee Turussa ja toinen Martin Kalan toimipiste Kaskisissa, jonka ostimme viime vuoden syksyllä. Siellä valmistetaan myös silakkafilettä. Molemmat toimipisteet kuuluvat Kalaneuvos-konserniin. Martin Kala on ennen kaikkea silakkatalo: liikevaihdostamme 50 prosenttia tulee silakasta. Tuotteitamme ovat kokonaisten ja fileoitujen silakoiden lisäksi marinoidut silakat. Joulun alla valmistamme lipeäkalaa. Myös suomukalaa kulkee kauttamme kauppoihin ja tukkuihin: saamme 25 kalastajalta esimerkiksi kuhaa, ahventa, haukea ja lahnaa, jota fileeraamme ja myymme eteenpäin."

Kalatoimialalla olisi Kalafoorumin perusteella mahdollisuus profiloitua entistä paremmin ja näkyvämmin yhdeksi ilmastokriisin ratkaisuksi. Kalastus poistaa merestä ravinteita, jotka aiheuttavat meren rehevöitymistä. Kasvatetun kalan hiilijalanjälki on keskimäärin kuudennes naudan ja puolet sian ja broilerin hiilijalanjäljestä. Kalanviljelyn ravinnekuormitus on vain 1-2 prosenttia vesistöjen kokonaiskuormituksesta. Perjantaina 29. maaliskuuta 2019 kala-alan ammattilaiset kokoontuivat Holiday Club Caribiaan Kalafoorumiin, jonka aiheena oli ilmastonmuutos ja kalatoimiala. Aihe selvästi kiinnosti: ilmoittautuneita oli yli 160.

Brysselissä on kokoonnuttu 27. kertaa järjestettäville Seafood Expo Global/Seafood Processing Global -messuille 7.-9. toukokuuta. Suomi on neljättä kertaa mukana Pro Kala ry:n koordinoimana. Suomen osasto on toteutettu Food from Finland -ilmeellä, ja suomalaiset kalatuotteet herättävät kiinnostusta: Hätälä Oy:n tuotteita oli mukana Seafood Excellence Global Awards -finaalissa. Tämän vuoden messut ovat suuremmat kuin koskaan. Yrityksiä on mukana yli 2000 yhteensä 88 eri maasta. Messuvieraat ovat kala-alan ammattilaisia. Heihin kuuluu kala-alan yrittäjiä, HoReCa-alan ostajia, päivittäistavarakaupan valikoimien ammattilaisia ja maahantuojia. Suomen maaosastolla on näytteilleasettajana viisi yritystä ja esillä on silakkaa, Suomessa kasvatettua, kiertovesiviljeltyä kirjolohta sekä pidemmälle jalostettuja kalatuotteita kuten graavi- ja loimulohta sekä mäti- ja savukalamousseja.

Tänä vuonna toista kertaa järjestetty Kalakeittopäivä-tempaus keräsi helmikuun 12. päivä kalakeitolle valtavasti näkyvyyttä niin sosiaalisessa kuin perinteisessäkin mediassa. Tavoitteena oli nostaa Kalakeittopäivä entistä isomman yleisön tietoisuuteen ja luoda ruokateemapäivästä ilmiö, joka innostaa osallistumaan ja kertomaan kalakeiton nauttimisesta eteenpäin somessa. Tuloksia syntyi: sosiaalisessa mediassa potentiaalinen tavoitettavuus nousi 5,3 miljoonaan silmäpariin. Tämän vuoden kalakeittopäivän teema oli Kalakeittoa kaikista keittiöistä. Jo ennakkoon Pro Kala ry:n materiaaleissa korostettiin kalakeiton moninaisuutta: perinteisen, maitoon tehdyn lohikeiton lisäksi jaettiin reseptejä esimerkiksi aasialaistyyppiseen kalakeittoon ja ranskalaiseen bouillabaisseen.

"Se, että päädyin alalle, oli oikeastaan kohtaloni. Olen touhunnut näissä hommissa penskasta asti. Kalankasvatus oli helppo valinta: en koskaan edes miettinyt tekeväni mitään muuta. Työssäni pidän eniten vapaudesta: kukaan ei ole sanomassa, miten hommat pitäisi tehdä, eikä yksikään päivä ole samanlainen. Kesät kuluvat merellä, talvisin enemmän toimistossa. Yhtenä päivänä saatan istua palaverissa kauluspaidassa ja toisena roikkua paatilla pää alaspäin."