VEDESTÄ RUOKAPÖYTÄÄN

Tervetuloa sukeltamaan syvemmälle
kalan maailmaan!

 

Pro Kala ry julkaisee kalaruokajuttuja, toimintaansa valottavia artikkeleita, alan ammattilaisten haastatteluita ja muuta kiinnostavaa sisältöä kalaan ja kalaruokaan liittyen.

Suomalaisten elintavat, mieltymykset ja tavat muuttuvat vuosien kuluessa. Myös arkiruokailu on tällä hetkellä murroksessa. Mutu-tuntuman sijaan asiasta on tarjolla tutkimustietoa: Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksessa on tehty ruokatutkimusta yli 15 vuoden ajan. Arkiruokailua tutkinut Terhi Pohjanheimo kertoo, että vaikka tottumukset muuttuvat, kalalla on edelleen tärkeä merkitys suomalaisten arjessa ja ruokapöydässä.

”Aloitin työt perheyrityksessämme Hätälässä 15-vuotiaana. Käärin tehtaalla suutarinlohirullia ja pakkasin savusilakkaa. Sillä tiellä olen yhä. Hankimme, jalostamme, myymme ja markkinoimme kalaa, ja meillä on yhteistyökumppaneita ympäri Suomen. Ensimmäisten työkokemusten jälkeen kouluttautuminen kala-alalle alkoi kiinnostaa, ja kävin Simon kalatalouskoulun ja Paraisten ammattikorkeakoulun kalalinjan. Koulun jälkeen palasin perheyritykseen ja aloin työskennellä oston ja myynnin parissa. Asiakasrajapinta on aina kiinnostanut, ja nykyään toimin pitkälti myynnin, markkinoinnin ja tuotekehityksen parissa."

Helmikuun toisena tiistaina vietetään kalaruoan omaa vuotuista teemapäivää, Kansallista kalakeittopäivää. Päivän tavoitteena on innostaa koko Suomi kalasopan ääreen ja lisätä erilaisten kalakeittojen sekä niiden valmistustapojen tunnettuutta. Kalakeittopäivästä rakennetaan ilmiötä, joka kantaa kauemmaskin kuin vain yhteen päivään. Päivä auttaa kalakeiton ja sitä kautta kaiken kalaruoan näkyvyyttä ja tunnettuutta mediassa - niin sosiaalisessa kuin perinteisessäkin. Seuraa siis tunnistetta #kalakeittopäivä ja ota talteen vinkit, joiden avulla voit olla mukana luomassa kalakeittopäivästä kaikkien tuntemaa teemapäivää!

Miltä alkanut vuosi näyttää kalatoimialan eri toimijoiden vinkkelistä? Mihin tulee erityisesti kiinnittää huomiota, mitkä kysymykset kaipaavat vastauksia? Kysyimme näkemyksiä tulevalle vuodelle toimialamme alkutuotantoa edustavilta järjestöiltä. Saamissamme vastauksissa korostuu se, että monet ongelmat ovat tuttuja aiemmilta vuosilta, mutta ratkaisut ovat jääneet puolitiehen. Samaan aikaan mahdollisuuksia on nyt kenties enemmän kuin aiemmin: tulevat vaalit luovat tilaisuuden nostaa alan keskeisiä asioita julkiseen keskusteluun ja sitä kautta päätöksentekoon.

”Parasta ja pahinta kala-alan tukkuyrittämisessä ovat ennakoimattomat tilanteet, jotka muuttuvat joka hetki – olemmehan luonnon armoilla. Jokainen päivä tuo ihan uudet haasteet. Niissä haasteissa on myös yrittämisen suola: leipääntymään ei kerta kaikkiaan ehdi, kun työ ei koskaan tule valmiiksi. Tulin kala-alalle kuten moni muukin, kutsumuksesta. Lapsuuden kalastusharrastuksissa syttyi mielenkiinto kalaan, tutustuin alan ihmisiin ja päädyin oppiin kalastajille ja kalatukkuun. Kalakoulukin käytiin kesätorien välissä. Yrittämisen aloitin torikaupasta yhdessä Einiön Jyrkin kanssa. Pyöritimme rinnakkain tori- ja tukkutoimintaa, kunnes tukkupuoli alkoi tulla hallitsevaksi, eivätkä kädet enää riittäneet kaikkeen. Tänä päivänä Kalamesta keskittyy tukkukauppaan ja kalanjalostukseen."

Tutkimustulokset osoittavat, että kala on tärkeä osa terveellistä ruokavaliota, ja sen syöntiä kannattaisi lisätä nykyisestä. Kuluttajatutkimusten tulokset ovat samansuuntaisia. Jopa 75 prosenttia suomalaisista haluaisi syödä enemmän kalaa. Jouluna kannattaa ottaa vinkistä vaari ja koota vaikka koko joulupöytä kalan ympärille. Kalan myönteiset terveysvaikutukset tunnetaan hyvin. Kalan kulutuksen kasvattaminen lisää monityydyttymättömien rasvahappojen, D-vitamiinin, seleenin ja jodin saantia ruokavaliosta, mikä taas tutkitusti edistää terveyttä monin tavoin.

Kalatalouden innovaatiopäivät kokosi marraskuussa Vantaan Sokos Hotel Flamingoon yli kaksisataa kala-alan ammattilaista jakamaan ajatuksiaan ja osaamistaan koko kalan ketjun kehittämiseksi. Innovaatiopäivien järjestelyistä vastasi Pro Kalan koordinoima markkinointiohjelma. Sisällön tapahtumaan tuotti innovaatio-ohjelmien kokonaisuus. Palaute, mitä on saatu runsaasti, on ollut positiivista ja jatkoon kannustavaa. Alan ammattilaisten kohtaaminen nähdään tärkeänä ja ohjelmien tekemisestä ja tuloksista halutaan tietoa.

”En voi väittää, että olisin aina haaveillut ammatista kala-alalla. Minulla oli ravitsemusalan koulutus ja kun asuinpaikkakunnalta tarjoutui tilaisuus käyttää osaamistani kalan parissa, tartuin siihen. Sitten kala vei mennessään. Nykyään olen mieheni kanssa yrittäjänä samassa paikassa, jossa aloitin yli 20 vuotta sitten vientipäällikkönä. Myrskylän Savu Oy valmistaa savukalaa ja muita kalajalosteita, sekä toimii kalanvälittäjänä ja kalatukkuna. Työmme ytimessä on kalan käsitteleminen. Työhön kuuluu tietenkin myös ostoa ja myyntiä. Tuotannon suunnittelu on tärkeää. Sillä varmistetaan, että ostettu ja myyty kala kohtaavat. Raaka-aineen ostot on ennakoitava pitkällä tähtäimellä, vaikka tuotemyynti lähtee aina asiakkaan akuutista tarpeesta."

Kuluttajan saatavilla on nykyään ennätyksellinen määrä erilaisia elintarvikkeita. Kalalle on kysyntää, ja siihen vastaamiseksi tarvitaan uudenlaisia, helppokäyttöisiä ja kestävästi valmistettuja tuotteita. Kalatalouden innovaatio-ohjelmiin kuuluva Blue Products tarjoaa kala-alan yrityksille tuotekehityksen tueksi tutkimuksen keinot ja välittömän kuluttajapalautteen.

Tuoreen tutkimuksen mukaan Suomen vesistöissä on paljon luonnonkalaa, jonka käyttöä elintarvikkeena olisi mahdollista turvallisesti lisätä. Kulutuksen lisäämisen edellytyksenä on kuitenkin tarjonnan lisääminen, jota hidastavat monet kalatalouselinkeinon toimintaympäristöön liittyvät haasteet. Käytön lisäämisellä olisi positiivisia vaikutuksia paitsi kansanterveyteen myös kalan kotimaisuusasteeseen ja kalataloutemme tuottavuuteen ja kannattavuuteen.